Sunday, 7 May 2017

Valide Sultan levese (torok joghurtos husgomboc leves)

Ez egy - szerintem - nem tul kozismert torok leves, legalabbis en angolul sehol sem talaltam hozza receptet. Egy torok boltos latogasakor zacskos leves formajaban tetszett meg, elkeszitettem es nagyon izlett. Igy elhataroztam, hogy keresek hozza receptet es megfozom hazilag. Erdemes volt!

A Hurrem (Csodalatos evszazad - Muhtsesem yuzyil) sorozat rajongoi biztosan tudjak, mit jelent a Valide Sultan nev. Ez egy titulus, ami az Oszman Birodalomban az uralkodo anyjat jelentette, kb. a nyugati orszagokban ismert anyakiralynonek felelt meg. Nem mindig a ver szerinti anya volt, a neveloanyak es nagymamakat is megillette, azonban csak az eppen aktualis uralkodo anyjat jelentette (tehat a tronorokos anyja nem volt valide). Oszman torok nyelven a valide egyebkent anyat jelent. Az elso no, aki ezt a cimet viselte, I. Szelim tarsa Hafsa Sultan volt, I. (Nagy) Szulejman edesanyja (azaz a Hurrem sorozat Valide-je :) ). Azt sajnos meg nem sikerult kideritenem, hogy mi ennek a levesnek a tortenete es miert ez a neve, de annyit megtudtam, hogy ez jellegzetes levese volt az ottoman palotanak.

Jelenleg egy gyors es egyszeru valtozat receptjet fogom itt most megosztani (kep jon kesobb), ha talalok mast, ami megtetszik, felteszem azt is. Fontos meg, hogy az eredeti, torok recept tartalmaz tejtermeket, az en receptem nem, de ez az izet nem befolyasolja negativan.

Hozzavalok a husgombochoz:

* 15-20 dkg sovany daralt marha (en 25 dkg pulykacombot hasznaltam, 7% zsir)
* 1 kis fej hagyma nagyon aprora vagva, reszelve meg jobb
* 2 evokanal (30 ml) zsemlemorzsa
* 1/2 teaskanal so (vagy izles szerint)
* 1 teaskanal edes pirospaprika-pehely (Aleppo biber / pulbiber), en ezt kihagytam mert nem volt otthon, nem is mindegyik recept irja amugy, szerintem lehet magyar pirospaprikaval is helyettesiteni

A gomboc hozzavaloit osszegyurjuk, cseresznye meretu gombocokat formazunk (ezert fontos, hogy a hagyma iszonyat picire legyen vagva) majd forro serpenyoben keves olajon (en finomitott olivat hasznaltam, de jo az illatmentes kokusz is vagy barmi mas fozoolaj ha az van otthon). Legyen szep szine, kozben razogassuk, mehet vegig magas hofokon. Ha egyenletes mindehol a szine es nem tunik kivulrol nyersnek, felretesszuk serpenyostol.

Hozzavalok a leveshez:

* 120 ml bulgur
* 120 ml rizs
* 200 ml vegyes konzerv vagy uveges zoldseg (repa, borso, krumpli kombo vagy hasonlo)
* 2 liter viz (lehet hideg vagy forro is, nem szamit, de forroval gyorsabb)
* so es/vagy csirkehusleves kocka (en 2 literhez 2 kockat hasznaltam plusz meg 1 teaskanal sot, a DM-ben lehet kapni biot, Angliaban kallo markaju a bio, de barmilyen mas is jo, csak legyen izfokozo-mentes)

A leves hozzavalot (a zoldseg keverek kivetelevel) feltesszuk foni, ha forr takarekra tesszuk es addig fozzuk, hogy a bulgur es rizs puha legyen. Ha mar majdnem jo, beletesszuk a sult husgombocokat mindenestol, olajostol, kiesett sult hagymadarabostol. Ezt az eredeti recept nem irta, de en foztem 5 percet kb, hogy biztosan jo legyen belulrol is. Ha mar puha a rizs, beleontjuk a zoldsegeket.

Mialatt a levest fozzuk, elkeszitjuk a habarast:

* 360 ml (1.5 bogre) gorog joghurt (en Koko natur kokuszjoghurtot hasznaltam, de barmilyen nem edes novenyi joghurt is mukodne szerintem)
* 1.5 evokanal (22.5 ml) finomliszt (en koleslisztet hasznaltam, szurke a szine de a vegeredmenyt nem befolyasolja)

Ezt jol elkeverjuk csomomentesre, majd ha mar bele akarjuk tenni a levesbe akkor egy merokanal forro levessel elkeverjuk eloszor es ugy ontjuk bele a labasba, igy nem lesz csomos.

A vegen megszorjuk jo alaposan (izles szerint) szaritott mentaval. A torok recept szerint olvasztott vajban elkevert mentaval kellene megontozni, de en nem akartam tulbonyolitani meg nem hianyzott belole az extra zsiradek.

Itt van az eredeti recept torokul:

http://ye-mek.net/tarif/valide-sultan-corbasi
 

No comments:

Post a Comment