Thursday 24 November 2011

Zellerkrémleves (vegán vagy laktovega)

Mióta igyekszem szezonálisan főzni és étkezni, újból rájöttem, hogy lehet valamire várni és örülni. Gyerekkoromban ('80-as, '90-es évek) ez nem volt választási lehetőség és szerintem jó is volt így.

Most így ősszel illetve lassan télen nagyon ráálltam a gyökérzöldségekre és a száraz hüvelyesekre. Készítek belőlük finom, sűrű krémleveseket, megsütöm őket sütőben, főzök belőlük gazdag ragukat, amit aztán krumplipürével belapátolok az arcomba. Ilyenkor a salátákat én nem annyira kívánom, kivétel ez alól egy jó kis friss káposztasaláta és az anyukám féle céklasaláta (recept később).

Az elmúlt hetekben elég sok jó dolgot főztem, csak sajnos nem dokumentáltam fotóval, azért így is megpróbálom leírogatni ide.. Tegnap zellerkrémleves készült, amit eddig csak zacskós formában ettem (jó régen). Ugyan a zeller nem a kedvenc zöldségem, a zacskós krémleves annyira ízlett, hogy magam is meglepődtem rajta anno, így gondoltam, elkészítem most már házilag is. A végeredmény fenomenális lett!!! A receptet én raktam össze, de gyűjtöttem hozzá ihletet online is.

Hozzávalók (kb. 4 adag)

- 1 nagy vagy 2 kis fej hagyma, apróra vágva
- 1-2 evőkanál olaj vagy vaj
- egy közepes zellergumó (nem mértem le sajnos, kb. két ökölnyi volt), kb. 1 cm-s kockákra vágva
- 2 teáskanál bio "vegeta" (én most DM-es Alnatura zöldségleves-port használtam)
- 1 doboz zab- vagy szójatejszín (250 ml) - sima tejszín is jó persze, de én igyekszem minél kevesebb telített zsírsavat fogyasztani..
- csipetnyi őrölt szerecsendió és fehér bors
- némi só, ízlés szerint
- a tálaláshoz: reszelt füstölt sajt (az én itteni vega kedvencem az Ilchester Applewood Smoked Cheddar), natúr joghurt, pirítós

1. Az olajon feltettem a hagymát pirulni. Mikor már jó illata volt és kezdett átsülni, hozzáadtam a zellert, együtt kavargattam kicsit. Hozzáadtam a fűszereket, a levesport és felöntöttem annyi forró vízzel, hogy bőven ellepje, de ne ússzon benne túlságosan.

2. Lefedve forrás után kis lángon (elektromos tűzhely 3-as) puhára főztem a zellert. Ezután botmixerrel simára turmixoltam az egészet. Hozzáöntöttem a tejszínt, a petrezselymet és annyi vizet, amennyitől pont kellemes krémleves állaga lett. Felforraltam, megsóztam.

3. Tálkákba sajtot reszeltem, rászedtem a forró levest és egy-egy evőkanál joghurttal tálaltam.

No comments:

Post a Comment