Saturday 14 June 2014

Ujra itt

Hosszu kihagyas utan ismet itt! A szunetnek tobb oka is volt, megpedig: - technikai problemak (laptop bedoglott, munkahelyrol megsem jo blogolni...) - motivacio-hiany - egyeb erdekes tennivalok :) A tavalyi kerteszkedesi kiserlet eredmenyei: - a sajat termesztesu epernel nincs jobb. De tenyleg! A sajat eper vegyszermentes, napsutestol meg langyos, illatos es nagyon izletes. A madarak es a csigak is szeretik, ez ellen lehet vedekezni. Nekem nem nagyon ment, tapasztalat hianyaban. De igy is sikerult vagy 10 kg-t leszedni, megenni, befozni stb. - a sajat krumplit megkarositottak a csigak, de amit sikerult megmenteni, nagyon finom volt ugyszinten. - ultettem magrol pak choi-t, megettek a csigak mindet - a paradicsompalantaim nem csak tuleltek a szabadfoldbe ultetest, de megerosodtek es bosegesen termettek - volna, ha a termes kb. 80%-at nem csocsaljak meg a csigak!!! - a pritamin es magyar TV paprika sajnos kudarcba fulladt. Ami novenyt nem ettek meg a CSIGAK (mar megint!) es volt eselye termest hozni, a paprikak nem nottek ill. kilyukadtak es elfeketedtek. Nem astam magam bele a temaba, mert mar nagyon csalodott voltam a sok rossz elmeny miatt. Ellenben a cayenne bors azaz csili paprika varatlanul jol sikerult, ebbol sikerult vagy 6 paprikat leszedni (3 novenybol...), kiszaritani es vesztartaleknak eltenni, ha kifogyunk a friss csilibol. - viragok: majdnem az osszes magrol novesztett viragomat megettek a csigak. Ami tulelte, az nehany nagy meretu barsonyka, torpe dalia, flox es menyecskeszem. De ezek kulon agyasban voltak, a fold jobb volt ezen a reszen es a csigakat rendszeresen eltavolitottam. Tavaly eleg meleg nyar volt, illetve volt nehany meleg het, inkabb igy fogalmaznek. Kellett minden masnap locsolni, ami egy 7 literes kannaval tobb oras tevekenyseg volt. Csigak ellen az alabbi modszereket probaltam ki: - osszetort tojashej (elvileg mechanikai vedelem, nem szeretnek atmaszni rajta mert felserti a talpukat): nekem nem valt be egyaltalan, raadasul egy eso eleg, hogy elmossa, bemossa a foldbe. - csigak osszeszedese es mashova vitele: ez talan nehany novenynel mukodik, de en hiaba szedtem, semmi valtozas nem tortent - csiga evo eloleny segitsegul hivasa: a fuben ugralo beka eleg bizonyitek volt, hogy ilyen eloleny jott segitsegul, a novenyek pusztulasa megsem lassult - sorcsapda: ezt csak iden probaltam a kiskertemben a haz mogott, NAGYON jol mukodik. Raadasul megvan a vigasz, hogy tulajdonkeppen nem en olom meg a csigakat, hanem ok masznak bele a sorbe. A sorcsapda ugy keszul, hogy ures edenybe (en kiurult tonhal konzervet hasznaltam) sort kell onteni es 1-2 naponta cserelni, mert tele lesz belefulladt meztelen csigakkal. Valamennyire be kell asni a foldbe, de jo, ha valamennyire kiemelkedik a foldbol, hogy hasznos rovarok ne setaljanak bele. Illetve lehet egy faagat vagy kovet beletenni, hogy ha megis belemennek, ki tudjanak maszni. Tobb sorcsapdat jo letenni, hogy nagyobb legyen a hatasfoka. - csigak szamara kellemetlen novenyek ultetese: nos, nem tudom, hogy errol mit irjak, mert en ugy tudtam, nem szeretik pl. a budosket (barsonyka), megis a hat novenybol hatot ettek meg. Ultettem koze fokhagymat, teny, hogy maga a fokhagyma nincs megragva, de a tole 20 centire novo minden mas mar alig el. Jelentem, a menta, kakukkfu, petrezselyem, metelohagyma, borsmenta, zsalya is csigafogra valo eledel! A muskatli levele is tele van lyukkal, az egyetlen, ami eddig megmenekult, az a levendula es a minirozsa (gondolom ez utobbi a tuskek miatt). De a levendula kozeleben levo novenyek nincsenek biztonsagban. Ezen kivul a tavalyi kerttel az tortent, hogy sajnos nem tudtam megfeleloen muvelni, ezert elvette az onkormanyzat. Igy most a hazunk hatso kertjeben csinalok ezt-azt. Mivel a szomszed macskai wc-nek hasznaljak a kertet, a szabadfoldbe inkabb nem ultetek ennivalot, de van egy szep viragagyas es az eheto novenyeket cserepben nevelem. Ultettem magrol cukkinit (bokros, nem futo fajta, Cucurbita pepo "Black Beauty"), uborkat (nem a kigyot, hanem amit savanyitani szoktak, Cucumis sativus), szamocat (nem az epret hivom muveszneven, hanem ez erdei szamoca, Fragaria vesca spp. alpina "Baron Solemacher"), thai szent bazsalikomot (Ocimum sanctum vagy Ocimum tenuiflorum), pezsmaviragot (Amberboa muricata), kinai nefelejcset (Cynoglossum amiable), floxot, barsonykat, torpe daliat, zoldbabot es fejtos babot. Ezekrol nemsokara egyesevel beszamolok keppel. Annyit mondanek, hogy uborkafeleket es babot a legkonnyebb magrol nevelni.

No comments:

Post a Comment