Saturday 22 January 2011

"Afrikai" pörkölt azaz ghánai ihletésű okrás marharagu

Az "afrikai" azért van idézőjelben, mert Afrika mégis csak egy földrész és nem ország, tehát ahogy nincs európai leves, úgy afrikai pörkölt sincs, mint olyan. Amiről most szó lesz, az egy pörkölt kinézetű valami, azonban a fűszerezése meglehetősen eltér magyar rokonától. Elkészültét személyes okok motiválták, de kiderült, a Személyes Ok nem szereti sem az okrát, sem a marhát. Miután "afrikai" pörköltem két fő összetevője az okra és a marha volt, így kétharmada a fagyasztóban landolt, egyharmada pedig az én torkomon csúszott le, áll-leesés közepette ("nahát, én ilyet is tudok??"). Következzen tehát a nyugat-afrikai jellegű zöldséges marhapörkölt, a hozzávalókat főleg érzés szerint adagoltam, kb. 4 adag lett belőle.

- 450 gr (egy tálca) felkockázott (nem kell túl apróra) sovány bio marha
- kb. 200 gr okra (hölgyujj/bámia/bindi)
- 1 jó nagy fej vöröshagyma, felaprítva
- 3 nagy gerezd fokhagyma, összezúzva
- 1 felaprított paradicsom konzerv (azt hiszem, 400 gr-os) a levével együtt
- 1 evőkanál mogyoróvaj
- 1 csapott tk. pirospaprika
- ízlés szerint só vagy 1 bio marhahúsleves-kocka
- olaj
- 1 evőkanál vegyes szárított zöldfűszer (oregano, bazsalikom, kakukkfű, zsálya, majoranna stb.)
- 1 evőkanál valamilyen pirosas színű, keleties vagy karibias fűszerkeverék, ami NEM magyaros ízű - én jamaikai jerk fűszerkeveréket használtam
- ha nincs ilyen speciális fűszer cucc a közelben, akkor mehet bele: cayenne bors és jamaikai szegfűbors vagy normál szegfűbors, mindez ízlés szerint, de kb. fél-egy teáskanálnál nem több plusz egy babérlevél


A hagymát és a fokhagymát felforrósított olajon kicsit megpirítottam. Amikor üvegesedni kezdett, rádobtam a húst és együtt pirongattam őket. Mikor a marha már nagyjából átforrósodott kívülről, rászórtam a fűszereket, kivéve a paprikát, majd nagy sistergés közepette alaposan átkevergettem az egészet. Ekkor ment rá a paprika és a konzerv paradicsom fele. Jól összekevertem, beledobtam a leveskockát, felöntöttem annyi vízzel, hogy éppen csak ellepje majd lefedve főztem tovább. Mikor felforrt, takarékra tettem, hogy csak gyöngyözzön, majd a vízszint és a hús puhaságának alkalmankénti ellenőrzése mellett hagytam főni vagy 1-1.5 órát. Mikor a hús már majdnem puha volt, elkőkészítettem az okrát. Jól megmostam, mindkét végüket levágtam és kb. 2-3 cm-s darabokra vágtam őket. Az okra nem valami guszta előkészítés közben, sikamlós és nyálkás levet bocsát ki a vágási felületén, de ez senkit ne riasszon meg! A vágódeszkát könnyű elmosni utána, megfőve meg már nem nyálkás. Tehát az okrát is beleszórtam a pörköltbe, hozzáöntöttem a maradék paradicsomkonzervet és belekevertem a mogyoróvajat és az egészet ismét főni hagytam úgy további negyed órát. Ha az okra és a hús is puha, kész. Ha túl sok a leve, fedő nélkül főzzük egy kicsit. Az okrától besűrűsödik. Akkor jó a pörkölt, ha egyik "gyanús" fűszert sem lehet igazán kiérezni, diszkréten csíp és nincs mogyoróíze sem, hanem az ízesítők egy kicsit (nagyon kicsit) édeskés, keleties egyveleget alkotnak. Ismétlem, de a magyar ízvilágra számítsunk, hanem valami egészen másra, de elképesztően finomra. Köretnek mehet hozzá fufu vagy sadza (google a barátunk), esetleg puliszka, krumplipüré vagy valami pita-szerűséggel is lehet tunkolni, a választás a miénk.

Megjegyzés: a fufu és sadza két szó egy afrikai pempőre, amit köretként lehet enni. Összetételük változó, készülhet kukorica-lisztből, porrá őrölt főzőbanánból, maniókalisztből, cocoyam-ból. Vízzel kell összekeverni és megfőzni. Ebből egy sűrű tejbegríz állagú pép lesz, amit egy tartalmas levessel vagy pörkölt-szerű raguval öntenek le és -többnyire - kézzel fogyasztanak.

No comments:

Post a Comment